Friday, February 5, 2016

The land of the penguins - Imbarcarea (Ziua 1)

Sa merg intr-o croaziera nu a fost niciodata pe lista cu dorinte de calatorie.

Mi se pare ca este ceva pentru pensionari ce vor sa reduca la minim numarul de pasi zilnici si/sau uneori pentru cei ce vor sa bifeze o suta de orase in trei zile. 

Cum noi nu suntem nici una nici alta, nu ne vedeam deloc pe aceeasi pagina cu un vas de croaziera. Dar undeva acolo, ascuns sub tone de vise se afla un gand care era atat de nebunesc incat nu prea avea curaj sa isi faca loc spre suprafata. Gand ce era si exceptia de la regula croazierelor. Singura la momentul ala pentru care nu m-ar fi deranjat sa fiu pensionar cu pasi minim de facut pe zi. 

Pentru ca nu ne permitem sa platim 35000 de dolari pentru un zbor pana la Polul Sud singura sansa de ajuns in Antarctica era cu o croaziera. Deci hai treaca de la noi. Ne sacrificam si deci croaziera sa fie :)

Pe 5 ianuarie am plecat cu un charter organizat de Hurtigruten din Buenos Aires catre locul de unde pornesc majoritatea croazierelor catre Antarctica - Ushuaia.  In cazul in care va intrebati de ce se pleaca majoritar din Ushuaia, raspunsul este destul de simplu: distanta. Din Ushuaia pana la Peninsula Antarctica sunt in jur de 1000 de km. Similar cea mai mica distanta intre Australia si Antarctica este 2500 km iar intre Africa si Australia 4000 km. Deci voila raspunsul. Asta ca sa scriu si ceva util pentru ca restul scrierii de astazi nu se anunta deloc interesant. Si nu...nu ma alint. Primele 3 zile din "aventura" Hurtigruten au fost de o plictiseala maxima. Fix cam cum vad eu o croaziera tipica. Boooooring :)

In Ushuaia am ajuns in jur de 11.00 si dupa un mic tur cu autobuzul prin orasul cat o ghinda in care ni s-a explicat un pic despre istoria mai recenta sau mai putin recenta a locului am fost lasati sa ne facem de cap. 

Yey! Be wild! Go explore!

Si am fost "wild" pentru aproximativ 2 minute pana am ajuns de la autobuz la strada principala si am descoperit ca Ushuaia, fiind un oras atat de turistic cu vase de croaziera plecand de obicei seara dar care isi aduc pasagerii in jur de pranz in oras, are toate magazinele inchise intre 12.00 si 16.00. Logic, nu? Dar nici o problema ca la intoarcere am descoperit ca absolut totul e inchis duminica. Deci daca intre 12.00 si 16.00 am gasit macar o cafenea cu internet deschisa. Ei bine duminica asta s-a dovedit o foarte mare provocare. Era una singura. Plina evident cu pasageri Hurtigruten si National Geografic :) Si tocmai sosise si al treilea vas in port deci se prevedea o cifra de vanzari impresionanta pentru respectiva cafenea. Cand nu ai concurenta esti cel mai tare din parcare. "Must see"-ul orasului :)

dar ce conteaza Ushuaia cand zilele viitoare te asteapta Antarctica?
Recunosc ca din momentul in care am vazut Fram-ul in port am inceput sa am oaresce emotii. Ma mancau talpile sa pornim o data si sa ne apucam de explorat. Cred ca niciodata in viata de calator de pana acum, nu am fost atat de curioasa sa vad ce imi rezerva destinatia unde mergem. Dar nici o problema ca voi mai avea inca doua zile de asteptat pana ajungem sa vedem iar pamant. 

Rabdare si tutun (vorba vine...ca nu m-am apucat inca sa fumez). Si ceva pastile de rau de mare in cazul in care pasajul Drake isi arata coltii. 
Bine ati venit la capatul Pamantului




Ushuaia nebuna de agitatie intr-o zi de duminica (poza e de la sfarsitul croazierei)

Casele de lemn construite de prizonieri (asta e lingura de istorie de astazi :) )

Dar ce conteaza Ushuaia? Ne asteapta Fram!

All aboard!

Toata croaziera m-am simtit in sala asta ca si cum ar fi realitate virtuala :)

Si hai la drum ca avem o gramada de descoperit



Monday, February 1, 2016

Cum iti alegi croaziera in Antarctica?

Din punctul meu de vedere exista trei lucruri care trebuiesc analizate cu foarte mare atentie atunci cand iti alegi croaziera penru Antarctica:

1. Marimea vasului 

Numarul de pasageri este de departe cel mai important aspect pentru ca numarul de pasageri dicteaza dreptul de debarcare. Si debarcarea este de departe cel mai important aspect al croazierei :)
Conform IAATO (The International Association of Antarctica Tour Operators) vasele ce opereaza in Antarctica se impart in trei mari categorii:
  • Vase de mici dimensiuni cu sub 12 pasageri si care au voie sa faca debarcari
  • Vase de expeditie intre 13 si 500 de pasageri care au voie sa faca debarcari. Ele se impart in doua categorii 13-200 pasageri (cat 1) si 201-500 pasageri (cat 2). Cele din prima categorie au mai multe locuri de debarcare posibile. Daca locul de debarcare este considerat mult prea delicat atunci vasele din cat 2 nu au voie pentru ca au prea multi pasageri.
  • Vase doar de croaziera cu peste 500 de pasageri care nu au voie sa faca deloc debarcari. Carora eu personal nu le vad rostul si in nici un caz nu le-as recomanda.
Tot conform IAATO nu au voie mai mult de 100 de pasageri in acelasi timp pe tarm. Deci pentru vasele cu mai multi pasageri, debarcarea se face in grupuri ceea ce inseamna ca cu cat numarul de pasageri e mai mare cu atat timpul pe tarm poate fi mai scurt si timpul de asteptare ca sa debarci mai mare. Si intr-un loc precum Antarctica unde vremea se poate schimba de la un minut la altul sa stai si sa astepti cateva ore pana vine randul tau sa cobori poate fi destul de stresant. 

2. Perioada de calatorie

Croazierele in Antarctica sunt doar in vara australa. Mai precis de la sfarsitul lui octombrie - inceputul noiembrie si pana tarziu in martie poate chiar si o leaca de inceput de aprilie. In restul anului nu exista activitati turistice. Nici nu cred ca ti-ai dori prea mult sa existe. 

Desi sezonul este destul de scurt, ceea ce poti sa vezi/experimentezi variaza foarte mult de la o luna la alta:
  • Sfarsitul lui octombrie - noiembrie este inca o perioada cu foarte multa gheata deci daca vreti sa vedeti "marele alb" in toata splendoarea lui cand inca mai are coltii de iarna scosi atunci inceputul de sezon este pefect pentru voi. Mai ales ca locurile de debarcare sunt inca neatinse de picior de om. Si nu numai de om. Nici picior de animal nu a mai fost pe aici pe toata perioada iernii. Pentru ca tot asta este perioada in care sosesc si pinguinii pe tarm. Abia acum se reintorc la vechile locuri de inmultire ("breeding sites") si se apuca de facut cuiburi si chiar mai important de facut curte. Marele dezavantaj este ca fiind atat de devreme in sezon gheata poate creea foarte mari probleme si multe canale si multe locuri de debarcare vor fi inaccesible pentru ca sunt inca blocate de gheata. 
  • Decembrie - Ianuarie este varful de sezon. Este perioada cu cele mai mari sanse ca vremea si gheata sa fie in favoarea turistilor si sa iti permita sa vizitezi tot ceea ce ai in program. Mai mult la sfarsitul lui decembrie incep sa iasa puii de pinguin din ou. Si daca credeati ca pinguinii sunt simpatici apai asteptati sa le vedeti puii sa vedeti atunci culmea adorabilitatii. Ai putea sa stai ore in sir si sa ii privesti cat sunt de neindemanatici. La 30 de zile dupa ce ies din ou (deci pe la sfarsit de ianuarie), puii incep sa se stranga in crese si sa isi petreaca foarte mult timp pe cont propriu in timp ce parintii sunt plecati pentru perioade lungi de timp pe apa ca sa aduca hrana pentru puii care trebuie sa creasca intr-un ritm absolut uimitor ca sa fie gata de inotat pana la sfarsitul verii. Este o cu totul alta imagine a coloniei de pinguini fata de inceputul de sezon cand nu era nici un pui sau decembrie cand e plin de pinguini pe oua sau cu pui abia scosi. Cu cat se inainteaza mai mult in sezon cu atat creste si posibilitatea de a vedea balene venite in reguinea Arctica sa se hraneasca. Dezavantajul acesei perioade este legat de costul vacantei. Acum sunt preturile cele mai mari si ai cele mai putine sanse sa gasesti oferte si last-minute-uri. 
  • Februarie - Martie este deja sfarsit de sezon asa ca vremea incet incet isi intoarce fata catre iarna. Este totusi perioada cu cele mai mari sanse sa vezi balene si gheata este topita atat de mult incat permite o explorare mai usoara. De aceea croazierele care trec de cercul polar au loc doar la sfarsit de sezon. Coloniile de pinguini se golesc incet incet si de pe la sfarsitul lui februarie nu prea mai ai mare lucru de vazut (din punct de vedere al faunei). Ca si turistii, si animalele pleaca din Antarctica odata cu venitul iernii.
3. Durata croazierei 

Cele mai scurte dar si ce mai populare croaziere dureaza 10-12 zile si ajung doar in Peninsula Antarctica fara sa treci de cercul polar.  Croazierele mai lungi fie trec de cercul polar fie includ insulele Falkland (Islas Malvinas) and South Georgia. 

Deci ce alegi?

Pai daca banii nu sunt o problema atunci ideal este sa alegi un vas cat mai mic in sezon de varf si cu o durata cat mai lunga.
Cum de cele mai multe ori bugetul este limitat, alegerea croazierei in Antarctica presupune ceva compromisuri.

De cele mai multe ori compromisul este legat (din pacate) de marimea vasului. Antarctica este probabil singurul loc din lume in care mai luxos nu inseamna mai scump. De fapt este echivalent cu mai ieftin. Cele mai mari preturi sunt pentru vasele foarte mici, cu conditii spartane si cel mai greu de digerat pe vreme urata si valuri mari. Cu cat vasul este mai mare cu atat e loc pentru mai mult lux: camere mari, restaurante elegante, sala de fitness, sauna, jacuzzi etc etc etc. Dar faptul ca sunt mari este un dezavantaj urias in Antarctica (dupa cum explicam mai sus) asa ca preturile sunt exponential mai mici.

Cand am inceput sa planificam vacanta, am gasit un site pe care erau trecute aproape toate vasele ce opereaza in Antarctica si am luat rand pe rand fiecare vas in parte in ordinea numarului de pasageri si am verificat preturile pentru o calatorie de 10-14 zile. Conditia era sa avem o camera dubla (cele mai mici preturi sunt pentru camerele de 3 si 4 persoane dar ele sunt doar pentru persoane de acelasi sex deci ar fi insemnat ca eu si Cipri sa stam separat) si sa fie in sezon de varf. Cu conditiile astea, nu am gasit nici o varianta sub 150 de pasageri care sa aibe un pret sub 10000 de euro de persoana asa ca m-am vazut nevoita sa ma uit la vase in jur de 200 de pasageri.

Batalia s-a dat intre Quark si Hurtigruten. Hurtigruten (cu vasul Fram) are un numar maxim de 240 pasageri. La Quark posibilitatea era sa fii undeva in jur de 180. La inceput avantajul era in terenul lui Quark pentru este o companie despre care citisem numai de bine cu mult inainte sa ne apucam noi de cautat croaziere (si sunt sigura ca pe buna dreptate) insa  pentru decembrie-ianurie diferentele erau destul de semnificative la pret in favoarea Hurtigruten. La Quark ca sa fim aproximativ la acelasi pret ca Hurtigruten ar fi trebuit sa mergem in noiembrie sau martie. Iar asta era un compromis pe care personal nu vroiam sa il fac. Vroiam sa vedem coloniile de pinguini atunci cand sunt pline de pui si vroiam sa fim in perioada in care ai cele mai mari sanse de vreme si gheata buna. Sunt contienta ca in Antarctica conditiile meteo si gheata se pot schimba radical de la o zi la alta (uneori si de la o ora la alta) insa pentru mine statistica e importanta. Si statistica era in favoarea noastra in decembrie-ianuarie deci nu ne-am dorit sa riscam. Si sincer cred ca am facut foarte bine. Pentru ca daca vremea nu ne-ar fi fost atat de prielnica pe cat ne-a fost sunt absolut sigura ca nu ne-am fi bucurat de vacanta nici macar pe jumatate. Faptul ca am putut sa ajungem pana la Port Lockroy si sa traversam canalele Lamaire si Neumayer au pus croaziera peste orice asteptare.

Deci dupa multe razgandiri am ales Hurtigruten cu a ei excursie "The land of the pinguins".  Si nu am decat cuvinte de lauda si ii recomand oricui cauta o croaziera in Antarctica si are un buget asemanator cu al nostru. Cu precizarea ca asta nu inseamna deloc ca ii recomand in defavoarea altor companii. Sunt absolut convinsa ca si cei care au mers cu o alta companie pot milita la fel de indreptatiti ca si mine in favoarea companiei alese de ei pentru ca orice companie ai alegere, o croaziera in Antarctica va fi ceva de neuitat. La sfarsit nu trebuie decat sa fii tu impacat cu compromisurile facute ca sa te incadrezi in bugetul avut si sa te bucuri de ceea ce iti va pune Antarctica in fata. Garantat Antarctica isi va face partea ei de munca si te va uimi asa cum stie ea mai bine.