Friday, August 12, 2016

Planul pentru...Franta

Ok.
A venit vremea sa intram si noi in randul lumii si sa mergem in vacanta de vara intr-un loc mai normal.
Pana acum de fiecare data cand incepea perioada concediilor si discutam pe la munca cine unde pleaca eu eram oaia neagra. Majoritatea mergea in Franta. Cu ceva exceptii prin Spania sau Italia. Poate o Austrie asa din cand in cand. Si apoi hop si eu cu un Myanmar sau Iran.
Dupa vacanta de iarna din Antractica, colegii au concluzionat ca singura modalitate sa ii mai surprind este sa merg in cosmos.
Dar "niciodata nu spune niciodata". Si de data asta am reusit sa ii suprind iar pentru ca mergem intr-un loc care nu e deloc parte din lista noastra normala pentru concediile de vara sau iarna - Franta. Inutil sa spun ca au crezut ca e o gluma :) Dar nu e gluma. Chiar mergem in vacanta de vara in Franta.

De ce?
Pai in primul rand pentru ca am ramas fara zile de concediu de prin Aprilie. 
Avem destule zile de concediu pe an deci nu pot sa ma vait. Sunt 20 de zile normale + 12 pentru ca muncim mai multe ore pe saptamana decat normal + 1 zi pentru vechime in firma. Dar de multe ori tot nu sunt destul. Si cum Ianuarie 2016 a fost aproape complet vacanta (pentru Antarctica si o vizita nepregatita in Romania) iar in Aprilie am mai avut inca 2 saptamani concediu pentru mers in Maroc, m-am rezit ca mai mi-a ramas doar o saptamana disponibila pentru tot restul anului. Saptamana pe care prefer sa o pastrez pentru cazuri de urgenta deci se prevedea ca nu o sa avem deloc vacanta de vara.

Dar primavara asta a fost extrem de aglomerata pentru mine si mi-am petrecut foarte multe week-enduri calatorind cu munca. Si dupa 11 ani de munca in Belgia am descoperit si eu ca daca calatoresti pe week-end poti sa ceri zile de concediu compensatorii. Nu am stiut pana acum dar am aflat fix cand trebuia si in felul asta mai am facut o saptamana de concediu. Nu e mult dar tot e mai bine decat nimic.

Si cu o saptamana de concediu disponibila am inceput sa ne gandim pe unde sa mergem. Gandit care nu a durat prea mult pentru ca din Aprile 2016 stiam clar ce vreau neaparat (dar neaparat neaparat neaparat) sa fac inainte de August 2017. E vorba de Turul Mont Blancului - un tur de mers pe jos de 170 de kilometri cu peste 10000 de metri diferenta de altitudine care trece prin Franta, Elvetia si Italia si care e considerat de multi ca fiind cel mai frumos traseu de hiking din lume.

Doar nu va asteptati sa mergem intr-o Provence sau pe Coasta de Azur pentru o saptamana intreaga? :) Cred ca Cipri ar lua-o razna daca ar fi "obligat" sa faca asta.

Si anul trecut ne doream sa mergem in acelasi loc in vara. La momentul respectiv motivul era unul financiar (Uganda si Antarctica au fost mult peste bugetul nostru normal de calatorie si au dat iama serios pana si prin conturile de economii). Dar a trebuit sa renuntam la idee din cauza operatiei de la genuchi. Asa ca anul asta cand a aparut iar sansa sa mergem acolo, nu am stat prea mult pe ganduri.

Insa motivul principal pentru care vreau sa mergem anul asta neaparat este pentru ca Cipri este in proces sa faca punctele de calificare care ii permit sa se inscrie la tragerea la sorti pentru o cursa de alergat facuta fix pe acelasi traseu. Daca un om normal face Turul Mont Blancului in 10 zile, cursa de alergat are ca limita maxima 42 de ore. Fara somn, fara odihna, fara stat si admirat privelisti. Alergi zi si noapte pana termini. Suna a Cipri, nu?

Daca are noroc si iese la tragerea la sorti atunci in August 2017 va alerga pe acolo. Iar eu vroiam sa stiu traseul. Sa stiu pe unde va alerga el de nebun. iar el la randul lui vrea sa vada traseul la pas lejer inainte sa il alerge de nebun. In Aprile cand a facut Marathon des Sables a luat primele puncte pentru calificare si tot atunci i-am zis clar ca eu vreau TMB anul asta neaparat. Neaparat. Parea foarte greu de ralizat fara zile de concediu dar uite ca am avut noroc.

Asa ca ne-am impachetat cortul, sacii de dormit si cainele si in seara asta pornim la drum. Maine dimineata vom face primii pasi pornind din Les Houches. Nu avem zece zile la dispozitie. Doar opt. Om vedea deci cat reusim sa facem din traseu. Fara bagaj nu ne-am fi facut probleme ca nu il terminam. Insa cainii nu prea sunt acceptati la cabane deci suntem obligati sa mergem cu cortul asa ca avem greutate pe masura. Eu mai putin ca Cipri a avut grija sa imi puna doar 2 sosete si ochelarii de soare in rucsac. Dar el are vreo 20 de kg. Dar e voarba de Cipri, deci....om vedea. Ne auzim cu povesti dupa 22 August.

Monday, August 8, 2016

Experienta mea cu programul de fidelizare Miles and More

Disclaimer: Urmeaza un post cu vaicareli deci cititi doar daca aveti rabdare.
Din cand in cand sunt suficient de dezmagita incat sa ma apuc sa ma plang pe blog. Am facut asta de cateva ori cu booking.com din cauza proastei informari legate de conditiile de calatorie cu cainele si mai apoi o rezervare anulata cu doua zile inainte de calatorie  si acum e randul celor de la Miles and More. Deci rabdare si tutun...Si da stiu, daca nu imi convine cine ma pune sa fiu membru? Total de acord insa asta nu inseamna ca nu am dreptul sa fiu dezamagita. My middle name is "drama queen" deci va rog eu frumos nu imi luati bucuria asta. :) In plus daca as fi citit ce o sa scriu mai jos la altii, in mod sigur nu m-as fi "fidelizat". Deci poate intereseaza pe cineva.

Miles and More se pare ca este cel mai mare program de fidelizare din Europa pentru companii aeriene. Daca va uitati pe site-ul lor o sa vedeti ca daca va inscrieti o sa puteti obtine mile de la zeci de companii partenere. Si nu sunt numai companii aeriene dar si lanturi hoteliere, inchirieri de masini etc etc etc. Ce mai - paleta e larga si pare a fi extrem de usor sa faci mile. Mile pe care apoi poti sa le schimbi pe bilete de avion gratis, sau pe upgradari de la clasa economy la clase superioare sau pe cumparat lucruri din avion si tot asa.

Noi nu calatorim extraordinar de mult dar nici putin asa ca la un moment dar ne-am gandit ca nu ar fi rau sa ne inscriem. Calatoream mult cu Brussels Airlines si cu Turkish (ambele membre Miles and More) asa ca ne-am gandit ca asta e programul cel mai potrivit pentru noi.

Dezamagirea a inceput in momentul in care am inceput sa cer milele pentru zborurile facute si am descoperit ca sunt foarte putine companii pentru care primesti mile pentru orice zbor facut cu compania respectiva. Daca luam exemplul Turkish (pentru ca ei sunt cei cu care calatorim frecvent) milele pentru zboruri intercontinentale sunt asa:

Flights from / to / between non-European destinations

Business Class
C, D:
2.0 x distance; at least 1,000 miles
Z, J, K: 1.5 x distance; at least 750 miles

Economy Class
A, B, H, M, O, S, Y: 1.0 x distance; at least 500 miles
E, L, Q, T: 0.5 x distance; at least 250 miles
V: 0.25 x distance; at least 250 miles

In general, miles cannot be earned on flight award tickets and on travel-industry discounted tickets
(e.g. ID, AD).

It is not possible to earn miles in booking classes F, G, I, N, P, R, W, X.



Ce inseamna asta in realitate. pai inseamna ca daca te uiti la zborurile alea de 500-550 de euro Bruxel-Asia sua Africa atunci nu o sa primesti nici o mila pentru ca alea sunt din clasele F, G, I, N, P, R, W, X. Pana acum desi facem cam 4 zboruri pe an cu Turkish nu am primit niciodata vreo mila. Tot la fel cum nu am primit pentru zborurile cu Egypt Air. 
Un alt caz in care nu primesti mile este daca cumperi bilet de la Brussel Airlines dar zborul este operat de o companie care nu e membra Miles and More. Cum ar fi Tarom. Ceea ce mi s-a intamplat de cateva ori.
Sunt atat de multe exceptii incat din zecile de zboruri facute pe an daca primesc mile pentru doua din ele e o foarte mare realizare. Iar dezamagirea vine tocmai din numarul asta mare de exceptii. Cumperi bilet la o companie membra si apoi cand trebuie sa primesti milele descoperi tot felul de conditii suplimentare.

Recunosc ca m-am enervat destul de tare cand am primit primele refuzuri. Ca nu intelegeam de ce. Apoi am vazut ca orice companie verificam, existau multe clase de rezervari care faceau exceptie. Deci am invatat destul de repede ca nu o sa fac mile din zboruri. It is as it is.

In cazul in care va intrebati de cate mile e nevoie sa ca primesti un bilet gratis o sa scriu pe larg mai la vale despre asta. Insa pana una alta tineti minte ca daca totusi reusiti sa luati un bilet la o clasa pentru care se da mile arunci nu trebuie sa va asteptati la prea mult daca sunteti la economy. Pentru zborul cu Air China din iarna Frnakfurt-Bangkok o sa primesc (sper dar nu se stie niciodata ce exceptie mai apare) 2792 mile.

Un alt mod de a face mile e din stat la hotel. De obicei pentru orice sejur( ca e o noapte sau 30 sau un an intreg) primesti 500 de mile. Am aplicat de cateva ori pentru asta si totul a mers ok pana la ultimele incercari cand am cerut mile pentru niste nopti la Crowne Plaza si am descoperit ca nu mai poti primi mile decat daca esti si membru al programului de fidelizare de la hotel. Bun. Ma inscriu in programul de fidelizare de la hotel. Apoi primesc mail ca nu pot primi mile decat daca la programul de fidelizare de la hotel mentionez clar ca vreau sa primesc puncte de fidelizare la Miles and More. Bun. Intru iar pe site-un hotelulul imi actualizez profilul si spun ca vreau punctele sa fie la Miles and More. Dupa asta primesc mail ca nu am cum primi milele pentru ca am facut inscrierea dupa ce am stat la hotel. Cica primesti mile pentru noaptea la hotel doar daca erai membru in programul de fidelizare al hotelului inainte sa stai la el.  Reguli noi dupa timpuri noi. Conform Miles and More trebuie deci sa ma bag in cateva zeci de programe de fidelizare de la toate lanturile hoteliere cu care au ei contract daca vreau sa pot cere mile Miles and More. Dar doar Miles and More ca esti obligat sa spui clar la hotel ca punctele de fidelizare sunt la Miles and More nu si la propriul program de fidelizare. Intelegeti? Complicat stiu dar cred ca tocmai asta e scopul. Trebuie sa te inscrii in programe suplimentare de fidelizare desi nu ai voie sa primesti puncte in programele alea de fidelizare ci doar la Miles and More.

Bun deci am mai ratat niste puncte. Data vitoare o sa stiu. Dar data viitoare ce stie ce alta regula apare.

A treia metoda sa faci mile este sa folosti un card de credit legat de Miles and More. Ai la alegere intre MasterCard si American Express care iti va da mile pentru fiecare euro cheltuit cu cardul respectiv. Nu pe degeaba. Taxele pentru carduri sunt destul de piperate ajungand la 150 de euro pe an pentru AMEX-ul care iti da 1.5 mile pentru fiecare euro. Sa zicem totusi ca mai salvezi un pic din pretul piperat tinand cont ca ai niste asigurari de calatorie si de sanatate legate de cardul respectiv.  Asigurare care te costa oricum in jur de 100 de euro pe an si pe care noi o facem am de an deci am trecut peste pret si m-am inscris pentru un AMEX. 

Daca din zboruri si din hoteluri nu am facut cine stie ce mile, cu AMEX-ul lucrurile au stat un pic diferit. Am primit 12000 de puncte pentru ca m-am inscris in program (deci cam cat as primi pentru 5 zboruri intercontinentale) si am mai primit si un bonus de 10000 de mile pentru ca am cheltuit mai mult de 20000 de euro folosind cardul lor. 
Intr-un final dupa 1 an si jumatate am aproape 70000 de mile.
Un numar care mi s-a parut mie mare deci m-am apucat sa ma uit ce pot sa fac cu ele. Si am descoperit ca nu pot face mare lucru :)

Pe scurt la Economy un zbor in Europa este 35000 de mile. Spre America de Nord 60000, America de Sud 80000, Asia de Sud Est 80000 si tot asa. Lista completa o gasiti aici. Va duceti aminte ca un zbpr intecontinental la economy va da cam 2800 de mile. Deci pentru Asia de sud est ai nevoie de 29 de zboruri ca sa faci milele necesare.

Zboruri nu aveam atatea dar cu AMEX-ul am reusit sa fac mile de un zbor spre America de Nord. Insa nu va lasati pacaliti. Milele nu iti dau un bilet gratis. Mai trebuie sa platesti combustibilul si taxele. Ceea ce initial credeam eu ca nu poate fi prea mult pana am descoperit ca pentru Asia sau America iti cer in jur de 550 de euro de persoana taxa in plus fata de mile :) Iar pentru Europa in jur de 250 de euro taxe in plus fata de mile. 

Ca sa concluzionam: am platit de doua ori taxa pentru card adica 300 de euro si am facut 70000 de mile (cheltuind peste 20000 de euro cu el) din care pot sa imi iau un bilet "gratis" pe care platesc 550 euro si 60000 de mile. Deci se numeste ca ma costa 850 de euro biletul si 60000 de mile. Bilet pe care daca il iau din timp as plati in jur de 500 de euro. Am facut afacere nu gluma :)

Dar nu-i bai: programul iti ofera posibilitatea sa platesti  taxele cu mile (15000) daca zbori in Europa. Mai mult daca iei biletul de avion cu 2 saptamani inainte poti sa platesti doar 20000 de mile in loc de 35000. Deci petnru 35000 de mile as putea lua un bilet. Imi raman mile sa iau unul si pentru Cipri chiar. Si asta a fost urmatoarea pista testata. Deja visam ce frumos ar fi sa mergem de ziua mea in Islanda daca se anunta vreme propice sa vezi aurora boreala. Pai e tocmai perfect ca iei biletul pe ultima suta de metri doar daca predictiile de vizibilitate sunt ok. Si asa am descoperit ca biletele promotionale platite cu mile sunt deservite de cele mai multe ori de Lufthansa. Deci din Bruxel tre sa zbor in Germania si de acolo mai departe. Punctual pentru Islanda inseamna ca fac 8-9 ore de zbor fix in mijlocul zilei deci pierd 2 zile de concediu pe drum pentru ceva care in momentul asta m-ar costa 200 de euro de persoana si ar dura doar 3 ore (zbor direct). Nu uitati ca deja am platit 300 de euro taxa de card deci pt astea 2 zboruri as castiga 100 de euro dar as sta doua zile pe drum. 

Pana la urma nu stiu daca voi reusi sau nu sa cheltui milele pe ceva dar ce stiu e ca anul asta nu mai prelungesc cardul AMEX si ca sunt absolut convinsa ca din zboruri si hoteluri nu o sa fac vreodata mile pentru zboruri "gratis".

Pe mine e clar ca nu m-au "fidelizat". Dimpotriva.

PS: In SUA situatia e diferita si poate ca odata candva se va ajunge si in Europa la fel. Pana atunci insa ce scrisei eu mai sus e normalitate deci decideti in cunostinta de cauza daca si cum va "fidelizati".