Friday, November 16, 2018

One museum to rule them all - The Met



Pe cand planuiam plimbarea prin New York m-am gandit ca in fiecare zi sa vizitez cate un muzeu. New York se lauda cu unele dintre cele mai bune muzee din lume deci m-am gandit ca trebuie sa arunc si eu un ochi si sa vad daca se aplica si din perspectiva mea.

Cele trei muzee pe care le pusesem pe lista erau:
Ajunsa la fata locului mi-am dat seama ca in trei zile nu o sa apuc sa vad mare lucru nici macar din Manhattan asa ca mai bine las muzeele pe alta data. Iar asta a functionat foarte bine in prima zi doar ca in a doua zi a inceput sa ploua. Deci m-am gandit si m-am razganit si am hotarat ca merg la The Met.

Am ales The Met nu pentru ca ar fi fost cel care m-ar fi interesat cel mai mult. In mod cat se poate de evident cel mai interesant pentru fizicianul de mine era American Museum of Natural History. Doar ca m-am gandit ca era deja ora pranzului si doar jumatate de zi nu mi-ar fi fost ajuns pentru el. La The Met m-am gandit ca nu o sa stau mai mult de vreo ora - doua apoi ma plictisesc si plec .

Probabil este sacrilegiu pentru altii dar nu suntem toti la fel. Iti pot explica foarte in detaliu si calcula matematic de ce e albastrul albastru dar pus intr-o pictura este semnificativ mai putin interesant. In plus nu stiu mai nimic despre arta asa ca nici macar nu am baza necesara ca sa analizez operele din punct de vedere rational daca din punct de vedere estetic/emotiv esuez lamentabil.

Singurul muzeu de arta care mi-a placut vreodata a fost Orsay. Iar asta pentru ca pictura impresionista este singura care "imi vorbeste" intr-un fel sau altul. Imi place libertatea aia care se simte in fiecare tablou. Faptul ca nu au formele alea studiate si rastudiate. Faptul ca lasa culoarea sa vorbeasca. Faptul ca lasa imaginatia privitorului sa umple golurile. Si poate nu in ultimul timp faptul ca erau, de cele mai multe ori, opere pictate in aer liber. Iar asta se vede si se simte.

Asa ca m-am dus la The Met fara asteptari si cu gandul ca va fi o vizita fulger : cursa de 100 de metri tablouri.

Dar am uitat ca sunt in SUA. 

In SUA totul este facut sa fie un spectacol.

Si asa se face ca am descoperit un muzeu de arta care ar trebui sa fie exemplu pentru toate muzeele de arta din lumea asta.

Cele doua motive principale pentru care spun asta sunt:
  • inclus in pretul de intrare in muzeu ai tururi conduse de angajati permanenti ai muzeului care se ocupa direct de galeria din muzeu pe care o prezinta vizitatorilor
  • ceea ce este expus in fiecare galerie este gandit si razgandit. Nu se merge pe principiul, vazut la Louvre de exemplu, de a inghesui tot ce ai mai de pret in cel mai mic spatiu cu putinta de nici nu stie vizitatorul la ce sa se uite mai repede.
Dar sa le luam pe rand. Tururile.

Daca as fi stiut de existenta lor si daca as fi stiut ca biletul la The Met este valabil 3 zile as fi mers acolo din prima zi in New York si in fiecare zi as fi facut un alt tur. Lista cu toate activitatile/tururile o gasiti aici. Eu am decis sa fac doua: Museum Highlights si Arts of the Islamic World.

Ambele extraordinare si am invatat in cele doua ore mai mult decat as fi invatat vreodata pe cont propriu. Pentru prima data am iesit dintr-un muzeu de arta si m-am simtit mai desteapta. De obicei e invers. Nu stiu cum sa ies mai repede de acolo pentru ca ma simt ca un peste pe uscat.

Turul "Museum Highlights" este ca o calatorie in 2000 de ani de istorie a artei. Incepi cu Egiptul antic si termini in America (aproape a ) zilelor noastre.

Nu e numai arta. Este si istorie cat cuprinde. Si este explicat atat de bine incat totul are sens. Pana si pentru mine.







Turul despre Arta Islamica este unul fix pe gustul meu. Am vizitat foarte multe tari majoritar musulmane sau cu o populatie semnificativa musulmana si m-as intoarce oricand acolo. Iar arta islamica este ceva ce se potriveste mult mai bine mintii mele. In primul rand pentru ca nu exista opere de arta care sa serveasca doar scopul de a fi opera de arta. Ci totul are o utilitate practica. Este folosit la ceva. Faptul ca este frumos vine ca o completare. Dar nu este scopul obiectului. Apoi reprezentarile folosite mi se par extrem de interesante. Mai ales ca pana si ele servesc un scop. Ai de exemplu caligrafia care este si arta si religie si educatie in acelasi timp. Sau reprezentarile vegetale care au darul de a infrumuseta un mediu extrem de ostil. Sa nu uitam ca zonele unde a inceput Islamul sunt zone desertice extrem de aride. Nu ai absolut nimic in jur. Decat ce produce omul cu mana lui. Iar daca ati vazut vreo moschee din Iran de exemplu veti intelege ce vreau sa spun. Este ca o trezire la viata. Imam Square in Esfahan este probabil piata mea preferata din oate cele pe care le-am vizitat pana acum. Si am vizitat ceva...

Arta serveste intotdeauna un scop practic. O usa de exemplu

Sau o farfurie infrumusetata cu caligrafie

Peretii casei nu vor fi niciodata monotoni. Si asa esti incunjurat de pustiul desertului

Daca in jur nu e nimic atunci ce e facut de mana omului nu a avea pic de spatiu liber

Ghici ce este?

Un ulcior

Acesta este un gratar :)


Turul va va duce prin toate etapele artei islamice. Si veti vedea nu numai perioade diferite ci si (asa cum e normal) regiuni diferite. Pentru ca numai ignorantii isi inchiouie ca Islamul e la fel pentru toata lumea si musulmanii toti la fel. Ori iraian ori malaezian tot una e. Desi ma indoiesc ca cei care cred asta, stiu ca Indonezia este tara cu cea mai mare populatie musumana.

Dar asta este deja alta discutie. Una care ma face sa vorbesc extrem de inflacarat dar nu e locul ei aici. Asa ca o sa trec la al doile argument - cat de bine este organizat muzeul.

Si o sa va las cu doua exemple din galeria cu Arta Islamica:
  • Galeria 456 este un exemplu pentru arta islamica nord africana. Ai putea sa expui fraturi din coloane si pereti sau ai putea sa reproduci o intreaga incapere. Iar asta este ceea ce au facut cei de la The Met. Camera cuprinde o serie de vestigii cu importanta istorica si arhitecrurala, cum ar fi coloanele de la Alhambra, pus in contextul corect de lucrari contemporane. Mai multi mesteri marocani a fost adusi la The Met pentru cateva lunis de zile si au gandit camera respectiva ca pe o reproducere a Madrasei din Fes. 

  • O alta galerie este reproducerea unei case din  Damasc. 

Mie mi se pare ca totul prinde contur si are sens atunci cand sunt reprezentate in intregul lor. Daca ma uit la o camera intrega in care sunt incorporate artefactele originale parca in sfarsit inteleg si eu povestea. Pentru mine totul trebuie sa aibe sens si sa aibe un context. Atfel pica in urechi surde.

De aceea pentru mine The Met este - "One museum to rule them all". Este singurul muzeu de arta pe care l-am putut percepe la nivel rational. L-am inteles. Asa ca in sfarsit m-am simtit la locul meu si nu ca un peste pe uscat.


No comments:

Post a Comment