Monday, November 15, 2010

Roma




Pana in primavara, de fiecare data cand am fost in Italia am avut probleme de tot felul prin urmare am ajuns sa nu mai imi doresc sa merg in tara aia. In primavara am mers la schiat in Monterosa (pentru ca era Aprilie si Monterosa era una dintre putinele statiuni care se laudau cu zapada multa pe care o au si cu faptul ca nici o partie nu este inchisa) si am ramas extrem de placut impresionata de acea zona. Este foarte foarte frumos, linistit, mancarea buna, partiile OK, oamenii cat de cat amabili. Asa ca am zis, cu jumatate de gura este adevarat, sa mai dam o sansa Italiei. Si pentru ca am avut un week end lung, de patru zile, la inceputul lui noiembrie, am decis sa mergem in Roma. Am cumparat din timp biletele de avion la easyjet si am platit doar 52 de euro de persoana biletul dus-intors Dusseldorf-Roma si ne-am luat camere la un hotel care arata foarte interesant la doi pasi de Vatican.
Miercuri seara, 10 noiembrie, eram deci frumos imbarcati in avion si in mai putin de doua ore eram pe Fiumicino.  De la Fiumicino poti ajunge in centrul orasului in doua moduri: cu trenul "Leonardo Expres" pana la Termini (pleaca la fiecare 30 de minute) sau cu FR1 pana in Trastevere, Ostiene sau Tiburtina (pleaca la fiecare 15 minute). Primul costa 14 euro, al doilea 8. Am decis sa-l luam pe al doilea si pentru ca este mai ieftin dar mai ales pentru ca ni s-a  parut mai simplu sa ajungem la hotel in felul asta. Am mers cu FR1 pana in Trastevere apoi cu FR3 pentru doua statii pana la St. Pietro si de acolo pe jos inca putin pana la hotel. Drumul total aeroport-hotel a fost de 50 de minute. La 20.40 am plecat din aeroport si la 21.30 eram deja la hotel, asta dupa ce cascasem gura nitel prin piata St. Peter. Trebuie sa recunosc ca hotelul a fost mult mai bun decat ma asteptam si ma felicit pentru alegerea facuta. Inca nu-mi dau seama de ce a fost atat de ieftin pentru ceea ce ofera dar important este ca a fost. Numele hotelului este Relais Vatican View si este un hotel nou, foarte bine intretinut, extrem de curat, aflat la moi putin de 100 de metri de piata St. Peter, de pe terasa hotelului vedeai piata si bazilica iar duminica il poti auzi pe Papa tinandu-si discursul saptamanal de la tine din camera. Hotelul se afla pe o strada cu foarte multe restaurante la care poti manca la pranz sau seara si la 10 minute de mers pe jos este un supermarket destul de bine aprovizionat.
Site-ul hotelului este :
http://www.vaticanview.com/eng/home.htm
Iar noi am platit 248 de euro pentru patru nopti cu micul dejun inclus. Micul dejun era servit la un local micut si super cochet imediat langa hotel. Aveau oamenii aia o cafea...........macar pentru cafeaua aia si tot as spune ca sejurul la Roma a fost superb.
Deci sejurul la Roma a inceput cu dreptul, in momentul in care am iontrat in camera de hotel am ramas un pic cu gura cascata pentru ca este primul hotel in care am stat in care camerele arata mai bine in realitate decat in pozele de pe site-ul lor.
Bazilica Sfantul Petru vazuta de pe terasa hotelului

Joia am inceput-o si mai frumos cu o cafea la baruletul din colt si am plecat la explorat Vaticanul ca doar asta era cel mai aproape. Si cum ploua torential am hotarat sa vedem Muzeul Vaticanului pentru inceput si la 8.45 eram frumos la intrare.
Ca si paranteza pentru Roma am cumparat un ghid mult laudat pe amazon.co.uk de la National geographic traveler dar nu o sa mai fac asta niciodata, raman la ale mele "Rough guide to...." pentru ca ghidul asta a fost extrem de prost facut: nu are trecut programul atractiilor turistice, nu sunt trecute preturi, harta cu metroul si trenurile este gresita si extrem de prost facuta, hartile in general sunt extrem de schematice etc etc etc.
Pentru Muzeul Vaticanului pretul este 15 euro de persoana ceea ce nu este deloc mult pentru tot ceea ce vezi. Evident cele mai celebre atractii ale muzeului sunt: Capela Sixtina si camerele pictate de Raphael. Sunt multe muzee celebre pe lumea asta dar cate dintre ele se pot lauda cu camere intregi pictate de Michelangelo, Raphael sau Botticelli?
Nu ai cum sa nu fii impresionat de Capela Sixtina. Si cand te gandesti ca Michelangelo se considera sculptor si nu pictor si ca nici macar nu prea a vrut sa picteze tavanul. Bine ca a vrut sa-i demonstreze lui Bramante ca era mai tare si din ambitie a iesit una dintre cele mai cunoscute opere din lume :)
De la muzeu ne-am indreptat catre piata ca sa vizitam bazilica Sfantul Petru. Dar cum era deja ora pranzului si ploaia se oprise (pentru restul timpului petrecut in Roma am avut numai soare si temperaturi peste 18 grade) coada ca sa intrii in bazilica inconjura deja toata piata. Asa ca am renuntat si am zis ca o sa venim candva foarte de dimineata ca sa evitam aglomeratia.
Nici nu vreau sa ma gandesc cum arata cozile la bazilica sau la Coloseum in timpul verii cand toata lumea merge in vacanta. Cred ca cel mai bine este sa mergi cum am mers noi sau undeva primavara devreme. Vremea este inca foarte frumoasa, nu ploua foarte mult si sunt extrem de putini turisti asa ca nu o sa pierzi ore si ore si ore ca sa intri la diverse atractii turistice.
Am plecat deci din Vatican de frica cozilor si am mers cate zone unde nu este nevoie de bilet deci nu am fi avut probleme cu aglomeratia.
Noi suntem mari fani mers pe jos. Mi se pare de departe cel mai bun mod de a explora un oras. Asa ca am aplicat aceeasi tactica si la Roma pentru ca centru turistic nu este chiar atat de mare. Intr-o ora ajungi pe la Vatican pana in cealata parte a orasului. Deci din Piazza del Risorgimento (aflata imediat landa piata Sfantul Petru) am mers pe Via Cola di Rienzo (o strada de luat in considerare pentru cumparaturi) pana la Tibru, am trecut podul si am ajuns in Piazza del Popolo. Printre altele, ce este impresionant in Roma este amestecul de stradute micute, cochete, cu sute de magazinase cu tot felul de prostii si pietele astea imense, in care gaseste cate una, doua, trei, patru biserici pline de picturi si sculpturi celebre.
Sa luam de exemplu Piazza del Popolo:
Piazza del Popolo
Aici sunt cel putin trei biserici (atat am numarat eu): Santa Maria di Montesano, Santa maria dei Miracoli si Santa Maria del Popolo plus clasicul obelisc deja (in fiecare piata este cate unul). Santa Maria del Popolo este celebra pentru se spune ca ramasitele imparatului Nero au fost ingropate pe locul unde este construita biserica . Papa Paschal II a dezgropat presupusele ramasite ale lui Nero, le-a ars si le-a aruncat in Tibru. Un exemplu de purtare crestina :) Incununata evident cu constructia unei capele ca sa curateasca locul :) Aceasta biserica a devenit si mai celebra dupa ce a fost folosita de catre Dan Brown in "Ingeri si Demoni", asa ca acum toata lumea cititoare de Dan Brown merge sa vada Capela Chigi. Noi nu am reusit sa o vedem dintr-un motiv cate se poate de simplu si de care am tot tinut cont din acel moment pe parcursul sederii in Roma. Si anume mai toate bisericile sunt inchise intre 12.00 si 15.00, deci ori te duci si ai un pranz lung de trei ore, ori incerci sa eviti bisericile la ora aia vizitand alte chestii sau pur si simplu plimbandu te pe strazi:)
Din Piazza del Popolo am mers pe Via del Corso (inca o strada super frumoasa si plina de magazine dragute) pana in Piazza Spagna ca sa vedem celebrele Scari Spaniole:


Spanish Steps
In acest moment deja eram lesinati de fomame si al meu sot imi explica cum ca daca tot suntem la Roma trebuie sa facem o cura cu pizza :) Lui ii place mancare italiana, mie nu prea, dar cum nu sunt genul care mananca la McDonalds cand calatoreste i-am acceptat propunerea :) Asa ca dupa inca un pic de mers pe jos am gasit langa Panteon, pe unde dintre stradutele laturalnice (Via di Pie' di Marmo) o pizzerie supar simpatica, deschisa numai pentru pranz in care puteai cumpara pizza la kilogram. Super buna pizza trebuie sa recunosc si foarte ieftina, intre 9 si 14 euro kilogramul. De fapt Roma mie mi s-a parut foarte ieftina atat la pretul biletelor de intrare la diverse atractii cat si la cazare, mancare si transport.
Deci cum spuneam, iata cura nstra cu pizza:


Ne-a placut atat de mult pizzeria cu pricina incat tot acolo am mancat si in urmatoarele doua zile la pranz :)
Am mers apoi la Panteon  ca sa vedem si un templu pagan nu numai biserici si iar biserici si surpriza: am dat tot peste o biserica. Pentru ca probabil le-ar fi luat prea mult sa-l darame (peretii au 6 metri grosime) papii au hotarat sa-l transforme intr-o biserica :) Nimic nu se pierde totul se transforma :)
Panteonul


Oculus
De la Panteon am mers catre Pizza Nanova si apoi catre casa ca se facea deja tarziu si mi se umflase talpile de la atata mers.
Sant'Agnese in Agone




Fontana del Moro
Fontana dei Quattro Fiumi
Bazilica Sfantul Petru
Pentru a doua zi am avut planuri si mai mari decat in prima zi. Am hotarat sa mergem sa vizitam: Coloseumul, Forumul Roman, Palatine si zona dintre Coloseum si San Clemente. Ne-am trezit deci in zori de zi, am luat micul dejul si la 8 am plecat catre Coloseum, evident pe jos ceea ce ne-a luat ceva timp.
Pe la 8.45 eram la casa de bilete fericiti ca in fata noastra erau doat vreo 5 persoane asa ca nu a trebuit sa asteptam deloc. Biletul combinat pentru Coloseum, Forul Roman si Palatine este 14 euro si in cazul in care nu sunteti asa norocosi ca noi sa nu fie coada la Coloseum cel mai bine este sa mergeti sa luati bilete de la intrarea in Palatine de pe Via di San Gregorio, sa vizitati Palatine si Forul Roman si apoi cand mergeti la Coloseum intrati pe intrarea pentru cei cu bilete si nu mai astepati la cozile imense care se formeaza pe parcursul zilei.
Coloseumul arata extraordinar, din pacate insa am ramas un pic dezamagita de faptul ca italienii nu par a fi prea grijulii cu ruinele lor. Peste tot vezi iarba crezcuta pe pereti, muschi, mucegai... Tocmai ne-am intors de la Machu Picchu care este pe farf de munte intr-un loc mult mai putin accesibil si unde vegetatia cotropeste totul si care arata ca acum scos din cutie. Totul era perfect intretinut, pe cand in Roma totul arata un pic neglijat (uneori chiar un pic mai mult). Si trebuie subliniat ca Roma primeste 17 milioane de turisti anual iar Peru (toata tara, nu numai Machu Picchu) numai 4 milioane. Probabil ca atunci cand ai prea mult devii mai neglijent.
Coloseum
Coloseum
Interior
In imediata apropiere a Coloseumul se afla Arcul lui Constantin, care marcheaza inceputul strazii Via di San Gregorio. Pe partea dreapta a strazii este Palatino si Forumul Roman.

Si o poza cu noi dovada ca am fost la Roma :)

Dupa Coloseum am mers la Palatino si Forumul Roman si trebuie sa reconosc ca este impresionant sa vezi atat de multe ruine antice chiar in mojlocul unui oras atat de aglomerat precum Roma. Este uimitor ca inca mai sunt intr-o stare atat de buna. Forumul Roman este mai mare si ruinele mult mai bine conservate insa mie mi-a placut cel mai mlt plimbarea prin Palatino pentru ca este mult mai verde si mult mai linistit.
Via Sacra
Palatino

Palatino

Apropos de case ultra centrale :) 

Forumul Roman
Forumul Roman
De la Forumul Roman am mers in Piazza Venezia si apoi in momumentul Vittorio Emanuela II. Daca aveti rabdare sa urcati multele scari pana in varf o sa aveti o vedere super frumoasa asupa Forumului Roman si Fori Imperiali.
Vittorio Emanuela II
Apropos de Fori Imperiali, uite ca am reusit sa vedm si noi celebra Coloana a lui Traian de care tot invatam la istorie:
Coloana lui Traian
Si dupa inca o zi cu mult mers pe jos ne-am indreptat catre casa si am incheiat ziua cu o vedere superba asupra Castelului San Angelo:
A treia zi am inceput-o iar devreme pentru ca vroiam sa mergem sa vedem si noi in cele din urma bazilica Sfantul Petru aflata la numai 100 de metri de hotel dar pe care am evitat-o pana atunci din cauza aglomeratiei. Deci la 8.30 ne-am infiintat in piata si nu mare ne-a fost uimirea sa vedem ca si atunci era un pic de coada. Dar numai si numai din cauza lenei italienilor care aveau o singura poarta deschisa pentru scanarea bagajelor.
Trecem noi de scanat si ajungem in fata a trei cozi, cum nu stiam care la ce este pentru ca indicatiile erau mai mult decat vagi si nu vedeai tipenie de angajat ca sa intrebi ceva ne-am asezat evident la cea mai lunga care culmea nu ducea in bazilica ci la mormintele papilor, deci am inceput vizita cu o oprire la Papa Ioan Paul al Doilea. Din a doua incercare am nimerit si noi intrarea in bazilica. Nu am cuvinte sa descriu cat de frumoasa este de frumoasa, nu degeaba e a Vaticanului, bani pot face atat de multe chestii :)
Fatada bazilici sfantul Petru

In sfarsit usa buna

Interiorul...imens

La pieta- sigura sculptura semnata de Michelangelo
Dupa ce ne-am tot plimbat vreo ora cu gura cascata prin bazilica am hotarat sa mergem sa urcam in Dom. Deci ne-am asezat frumos la a treia coada si am purces la urcat intai cu liftul si apoi pe jos. Intrarea in bazilica si in Cripta este gratis dar urcarea in Dom este 7 euro cu liftul sau 5 euro complet pe scari. Oricum dupa ce iei liftul mai ai de urcat inca 350 de trepte pe jos deci tot sa faci sport. Dar este ceva ce nu trebuie ratat. In primul rand pentru ca o prima oprire la urcare este in interiorul domului si vezi bazilica de sus, cand am urcat noi tocmai incepuse un serviciu religios si a fost supoer dragut sa ii vedem de sus. In al doilea rand pentru ca dupa ce ajungi pe terasa exterioara a domului poti vedea tot ceea ce este de interes turistic in Roma. Este un pic ca turnul Eiffel in Paris. Si ce este si mai interesant este ca incepi urcarea in Dom din afara bazilici si cobori din Dom exact in Bazilica. Deci daca este prea agmolerat la intrare poti merge intai in dom si apoi la coborare vizitezi bazilica.
Bazilica vazuta din Dom

Piata Sfantul Petru

Gradinile Vaticanului

Muzeul Vaticanului
De la bazilica am plecat sa vedem ce mai ramasese nevizitat pe harta :) evident pe jos. Cum spune Cipri: Mersul pe jos face piciorul frumos. La cat am mers pe jos ar trebui sa am niste picioare sa pice lumea pe jos cand le vede :)
Prin urmare ne)am indreptat cate Fontana di Trevi, apoi am mancat o inghetata (cea din Sicilia este mult mai buna) apoi am vazut piata Republica si inca cateva biserici de ii scosesem deja peri albi lui Cipri si mai mai ca ajunsese la limita rabdarii :)
Fontana di Trevi
O biserica ce nu trebuie ratata este San Pietro in Vincoli in care se afla celebra statuie Moses a lui Michelangelo ce face parte din mormantul Papei Julius al Doilea. De asemenea tot in aceasta biserica se afla expuse niste lanturi cu care se presupune ca a fost legat Apostolul Petru in timpul incarcerarii sale.
Lanturile Sfantului Petru


Mormantul Papei Julius II
Ultima zi a fost dedicata religiei. Eu una nu-s deloc religioasa si mai sunt si ortodoxa nu catolica dar nu puteam pleca de la Roma fara sa-l vedem pe Sefu' sau Bastanu' cunoscut mai mult sub numele de Papa Benedict XVI. In fiecare duminica in care se afla in Roma iese la geamul biroului sau care da spre Piata Sfantul Petru si ii binecuvanteaza pe pelegrini. Acelasi lucru s-a intamplat si in duminica in care am fost noi acolo asa ca am avut ocazia sa-l vedem si sa primim binecuvantarea lui.

Papa vorbeste de la ora 12 la ora 12.20  iar inainte de asta este o slujba religioasa tinuta in fata bazilici de catre un cardinal.

Cam asta a fost ce am vazut noi in Roma.
Concluzia: Italia nu este chiar atat de urata pe cum o vedeam eu pana acum iar sejurul nostru la Roma a fost extraordinar de frumos. Este un oras care la fiecare colt de strada are cate o surpriza pentru tine ca si turist, care satisface gusturile oricarui iubitor de arta, care are atat stradute mici si intortocheata cat si piete si bulevarde mari si impresionante, care este relativ ieftin ca si destinatie, care are mancare buna chiar daca nu esti fan pizza si pasta etc etc etc. M-as intoarce oricand pentru o alta vizita :)
Ce mi-a placut cel mai mult?
 Totul.
 Nu cred ca exista ceva ce pot spune ca mi-a displacut.
In continuare am o problema cu modul extrem de relaxat al italienilor de a lucra insa au fost mult prea multe lucruri care mi-au acaparat atentia ca sa ma mai apuc sa critic pe unul si pe altul care se purta de parca era la el acasa nu intr-un muzeu in care datoria lui este sa aibe grija de turisti. Iar in restaurante sui cafenele este chiar dragut sa ii vezi ca se poarta atat de familiar cu tine.
Mai multe poze gasiti pe:
http://picasaweb.google.com/strejac/Roma1014112010#

5 comments:

  1. Foarte frumos :) si de asemenea bine si fain expus ;) :)

    ReplyDelete
  2. Adela, foarte misto descrierea vacantei, mi-a plăcut și chiar m-a interesat foarte mult pentru ca duminica viitoare cred ca voi pleca la Roma :)

    Te stiu de pe miresici, acolo in semnatura ti-am gasit blogul și când o sa am putin mai mult timp vreau sa-l citesc pe tot, deocamdata m-am delectat doar cu Roma :*

    Bianca

    ReplyDelete
  3. Saru' mana pt laude :P.
    Bianca distractie placuta la Roma.

    ReplyDelete
  4. Foarte frumos si bine descris, te-am urmarit si pe miresici :)
    O precizare daca imi permiti: macar de-am fi noi romanii grijulii cu ruinele si monumentele noastre cum sunt italienii :)
    Asteptam alte posturi cu alte calatorii....:)

    ReplyDelete
  5. Mi-a plăcut descrierea ta, alerta și la obiect, și mi-a reamintit vizita făcută de mine la Roma in jurul Paștilor din 2009! Sa mai mergi, sa vezi si Trastevere!

    ReplyDelete