Friday, January 4, 2013

Angkor Wat (I)



Complexul Angkor este imens atat ca suprafata cat si ca numar de temple (peste 300 de temple) asa ca dupa ce am batut internetul in lung si in lat citind despre temple si cum pot fi ele grupate am decis sa acordam trei zile vizitarii lui: in prima zi sa facem “Micul circuit” impreuna cu ghidul, in a doua zi “Marele circuit” si in a treia zi sa mergem la Banteay Srei, Beng Mealea si Kbal Spean. Dar dupa o scurta discutie cu soferul de tuk tuk despre traseul propus de noi am decis de comun acord sa facem unele schimbari pentru ca cele trei locatii din ultima zi erau mai departe de complexul central si in doua directii complet diferite ceea ce insemna ca si daca am fi plecat foarte devreme de la hotel cu tuk tuk ul ar fi fost aproape imposibil de realizat. Deci planul a devenit: prima zi in continuare Micul circuit, a doua zi Kbal Spean, Banteay Srei, Land Mine Museum si Banteay Samre, iar a treia zi Beng Mealea si ce mai ni se parea interesant din Marele circuit.
Acum la sfarsit pot spune ca Marele circuit ar fi putut fi inghesuit in primele doua zile si in a treia zi sa fi vizitat templele  din complexul Roulus. Dar desi realizabil cred ca primele doua zile ar fi fost extrem de aglomerate si obositoare.
Este un complex imens si cea mai mare greseala pe care ar putea-o face cineva este sa creada ca il poate vizita in mai putin de o zi (si chiar am intalnit astfel de turisti). Chiar si numai pentru a bifa cele mai importante temple iti trebuie mult mai mult de atat.
Trebuie tinut cont ca in perioada lui de glorie, Angkorul adapostea un milion de locuitori in aceeasi perioada care Londra avea doar 50000 de locuitori. Iar ceea ce au lasat in urma lor ca si temple este cu adevarat o minune. De fiecare data cand vizitez astfel de locuri ma intreb: oare in urma noastra ce va ramane?
Dar sa revenim la ceea ce am vizitat. Ziua ne-am inceput-o cu Bayon (cel mai important templu din Angkor Thom) si nici ca nu se putea o locatie mai buna. Bayonul cu zecile lui de fete imense ce te privesc de oriunde mi-a placut din primul moment. In plus este suficient de impresionant incat sa uimeasca dar nu atat de impresionant incat sa nu iti mai placa nimic din ce vei  vedea mai apoi. De aia cred ca nici nu e o idee buna sa incepi cu Angkor Wat. Ar fi extrem de greu sa mai fii scos din papuci de uimire cand l-ai vazut pe Cel mai cel templu.

Poarta de sud

Bayon



Poze de turisti :)

Avalokiteshvara

De la Bayon am trecut strada si am ajuns la Baphuon, un templu deschis pentru public destul de curand pentru ca fusese practic adus la nivel de morman de pietre de care Khmerii rosii. Templul fusese renovat inainte de catre francezi, iar Khmerii rosii au considerat deci ca templul asta este simbolul capitalismului vestic si colonialismului si prin urmare trebuia indepartat. Mie mi se pare din alta lume sa ajungi sa te razbuni pe un templu dar se pare ca e mult mai usor sa te razbuni pe ceva ce nu poate riposta.
Baphuon


Inainte de a parasi Angkor Thom am facut o vizita scurta la Terrace of the Elephants and Terrace of the Leper King:
Turnurile acrobatilor

Terasa elefantilor

Urmatorul templu pe lista a fost Ta Prohm. Un templu pe care il stie cu siguranta multa lume. Mai mult ca sigur nu dupa nume dar arata o poza cu radacinile de copac ce se intind pe zidurile lui si reactia va fi de imediata recunoastere. Practic Ta Prohm este un star hollywoodian, doar a jucat in acelasi film cu Angelina Jolie.
Evident poze de turisti :)







Dupa un pranz rapid ne-am continuat vizita cu un templu mai micut (Banteay Kdei) dar care a compensat prin faptul ca atmosfera era extrem de linistita. Doar cativa turisti se plimbau printre zidurile lui vechi de sute de ani asa ca era extrem de usor sa gasesti un loc al tau in care sa te simti singur pe lume si sa te ascunzi de arsita zilei.


Sfarsitul zilei ne-a prins vizitandu-l pe Cel mai Cel: Angkor Wat. Pe care oricat de mult l-as lauda eu tot nu i-as face destula dreptate asa ca mai bine pun niste poze si atat. Si si mai bine va sfatuiesc pe toti sa mergeti sa il vedeti. Si nu pentru ca as lucra pentru Ministerul cambodgian al turismului :)





Apsaras





Am tot citit pe net si auzit de la altii cat de aglomerat este Angkorul. Mie nu mi s-a parut deloc asa. Poate ca este doar o perceptie datorata faptului ca vacanta precedenta a fost in China. Si mai ceva decat coada de turisti de la principalele atractii turistice chinezesti nu vei gasi nicaieri pe lumea asta cred. Termenul de “aglomerat” capata un cu totul alt inteles dupa ce stai la coada la Orasul Interzis intr-o zi de week end din timpul vacantei de vara. Pustiu nu era evident nici Angkorul dar nu erai sufocat de prezenta celorlalti. Iar in templele mai mici si  mai putin laudate in ghidurile turistice se intampla sa numeri pe degetele de la doua maini cu cate persoane il imparti. Ma asteptam la mult mai rau si de fapt ce am intalnit pe teren a fost cat se poate de suportabil.

No comments:

Post a Comment