Thursday, May 15, 2014

Fii pregatit pentru orice!

Iarna trecuta am pus pe blog o lista cu lucruri pe care le avem in bagaj atunci cand calatorim. Pentru multi a fost un post ilar. Pentru si mai multi o dovada clara ca sunt dusa bine cu pluta :) Insa lista respectiva a venit ca urmare a experientelor nostre de calatori prin tari de departe si a crescut sau s-a micsorat cu fiecare experienta noua pana a ajuns la o varianta care pare a fi cat se poate de multumitoare si cuprinzatoare.
Cand mergem prin Europa nu dau mai deloc atentie la ce punem in bagaj. Ideea de baza este sa nu uit acasa nimic din ce nu poate fi cumparat: pasaport, carti de credit si debit, telefon si asigurarea medicala. In rest de orice altceva se poate face foarte simplu rost.
Cand insa esti la celalalt capat de lume intr-o tara cu alte standarde decat cele vest europene si daca mai si ai ceva perioade de stat prin creieri de munti sau jungle apai situatia e un pic mai altfel. Asa ca imi place sa fiu pregatita pentru orice posibila nebunie de care am citit eu pe undeva sau am auzit de la alt calator sau m-am lovit chiar eu la un moment dat. Prefer ca atunci cand ma loveste necazul (desi mereu sper sa fie inca o calatorie in care nu ni se intampla nimic) sa fiu in stare sa ma descurc pe cont propriu cel putin intr-o prima faza.
Mai jos sunt cateva reguli pe care le urmam intotdeauna cand ne pregatim pentru o calatorie mai lunga:
  • De ceva timp am inceput sa pun pe blog itinerariul calatoriei cu datele de contact de la hotelurile unde stam si detalii despre agentiile pe care le folosim pentru excursii. Este o modalitate de a da indicatii celor de acasa pe unde suntem la un anumit moment de timp si in cazul in care se intampla ceva neprevazut sa stie de unde sa inceapa cautarea. Poate parea o masura exagerata. Insa numai ganditi-va un pic cum ar fi sa nu stie nimeni nimic de voi pentru trei saptamani. Daca ti se intampla ceva in cele trei saptamani esti practic rupt de lume.
  • Avem intotdeauna asigurare de sanatate. Nici nu ma inchipui calatorind altfel. Numai cate persoane care au avut nevoie de asigurarea de sanatate am vazut sau am auzit pe Everest Base Camp trek si nu as mai indrazni sa merg fara asigurare. 
  • Avem intotdeauna copii ale pasapoartelor si alte acte importante la noi (asigurare de sanatate, cardul de rezidenta, bilete de avion etc) pe care le tinem separat de actul original. In cazul in care iti pierzi sau ti se fura pasaportul copiile vor fi salvarea ta.
  • Avem intotdeauna o trusa de prim ajutor la noi. Niciodata nu stii cand ai nevoie de niste Imodium, Paracetamol sau chiar antibiotice. Lui Cipri i-a cazut un implant (o masea) in timpul vacantei in Peru iar in Laos a facut o infectie urata la gingie, deci el va poate explica cum e cu antibioticul. Evident ca poti incerca sa gasesti o farmacie de la care sa iti iei ce iti trebuie. Insa cand esti in arii mai rupte de lume asta e o solutie mai putin evidenta. Deci prefer sa am medicamentele mele din provenienta bine cunoscuta si sa nu ma lupt cu gasirea unei farmacii care sa mai si vanda medicamente ce nu sunt contrafacute. Iar mersul la un spital sper sa nu se intample vreodata.
  • Avem intotdeauna cel putin doua tipuri de carti de credit la noi (Visa si Mastercard) si de obicei sunt de la doua banci diferite (1 card de credit de la o banca si 2 de la alta banca). Am intalnit bancomate la care functiona numai Visa si daca nu am fi avut Visa la noi atunci am fi avut probleme (in Luang Prabang ni s-a intamplat asta). In plus intotdeauna anuntam banca de planurile de calatorie pentru ca se pot trezi ca iti blocheaza cardul cand vad tranzactii prin tari de care nu a auzit nimeni. Si surpriza ta va fi extrem de neplacuta. Unui prieten i s-a blocat cardul pe cand calatorea in Costa Rica si era singurul lui card si a durat aproape o saptamana sa i-l deblocheze. Si incercam sa nu tinem toate cartile de credit in acelasi loc pentru ca in cazul in care ni se fura unele sa avem ceva de rezerva.
  • Avem intotdeauna o rezerva de bani cash. Nu stii niciodata ce se poate intampla cu cardurile de credit sau daca nu ajungi intr-un loc fara acces la bancomate sau mai stiu eu ce. 
  • Contacte de urgenta. Am notate la carnetel (in caz ca raman fara telefon) numerele de telefon de la banca, de la asigurarea de sanatate si al lui Miki. La asigurarea de sanatate este trecuta ca persoana de contact Miki pentru ca in caz de "Doamne fereste" ea este singura care ar sti ce sa faca. Mama probabil s-ar panica de nu ar face altceva decat sa planga. Iar pe frate-miu inca il mai vad ca pe un copil :)
  • Petrecem intotdeauna ceva timp si ne documentam cu privire la tara in care mergem. Este util sa stii de exemplu daca sunt legi specifice de care ar trebui sa tii cont. Sau daca sunt vaccinuri obligatorii pe care sa le faci. Sau daca sunt boli de care sa te feresti (malaria ar fi un exemplu). Sau daca bancomatele sunt ceva obisnuit sau trebuie sa te bazezi pe cash (asta a fost cazul in Myanmar si in vara la fel in Iran). Sau daca sunt perioade pe care trebuie sa le eviti. Si altele de genul asta. O documentare mai serioasa la inceput de calatorie te scuteste de multe surprize. Despre documentare o sa gasiti mult mai multe ponturi la topicul cu sfaturi legate de organizarea unei calatorii.
Sunt sigura ca pentru multi pare exagerat ce am scris eu mai  sus sau ca pare prea multa bataie de cap insa oricine a calatorit mai mult mai pe departe sunt sigura ca ma va intelege. Iar bataie de cap nu e deloc. Odata invatate, devin automatism. La fel ca si lista de calatorie care este aceeasi (cu mici modificari) de vreo patru ani. Este ceva invatat care acum pare extrem de normal. O reciclez cu fiecare carnetel de calatorie pe care il incep. Pentru ca eu sunt un om analog - carnetelul e baza nicidecum telefonul sau calculatorul. Dar la sfarsitul zilei consider ca e mai important sa functionezi dupa vorba "paza buna trece primejdia rea" decat sa fii luat pe nepregatite. Si chiar daca noi nu am avut probleme cu furturi, boli, inselaciuni etc asta nu inseamna ca ele nu exista.

4 comments:

  1. Îmi place la nebunie fiecare post! Iar pe asta îl găsesc în deosebi foarte interesant! Iar eu ma declar opusul unei persoane organizate. Dar ceea ce scrii mi se pare extrem de util.

    ReplyDelete
  2. Eu sper sa nu sperii lumea insa cateva sfaturi simple pot face diferenta mare. :)

    ReplyDelete
  3. Nu e deloc exagerat ce ai scris, ba eu mai am completari:
    - am numerele de telefon de la ambasada Romaniei din tara respectiva (noi avem 2 cetatenii, asa ca le am de la ambele ambasade) pentru ca in caz ca se intampla ceva, cred ca as apela in primul rand la ambasada;
    - copiile dupa acte le scanez si le pun si la o adresa pe internet/mail (sa fie acolo in caz ca se fura si copiile :) )
    - daca o sa avem masina inchiriata, in primul rand incheiem o asigurare inainte de a pleca in calatorie care sa acopere costurile unui eventual accident. Apoi dupa ce luam masina cerem numere de telefon unde sa sunam in caz de probleme cu masina.

    Elena

    ReplyDelete
  4. Elena iaca mi-ai dat o ideea ca ar trebui sa scriu si de asigurarea de calatorie. Care nu e numai asigurare de sanatate. Sau nu ar trebui sa fie.
    Numerele de la ambasada nu le am. M-am gandit candva sa le iau dar am renuntat. Pentru ca nu era ambasada prin tara unde cautam eu atunci. Dar intr-adevar este ceva ce trebuie avut in minte.
    Actele le am si eu scanate pe mail :)

    ReplyDelete