Thursday, June 9, 2016

Pelerinaj la Golden Gate Bridge

Ce ar fi o sedere in San Francisco fara o vizita la Golden Gate Bridge?

Nu se poate asa ceva. 

Deci dupa ce m-am dezlipid de vapor, am ponit incet incet pe jos de la Fisherman Wharf catre pod.  Nu este o plimbare foarte scurta dar este o plimbare foarte frumoasa. Trebuie doar sa urmariti apa si veti ajunge mai devreme sau mai tarziu (dupa ceva kilometri buni) la pod.

Daca plimbarea cu barca este acel lucru pe care l-as recomamnda prima data oricarui turist in San Francisco, plimbarea pe jos a fost ce m-a facut sa ma indragostesc de oras.Mi-a placut foarte mult atmosfera, mult spatiu verde, plaje pe care ai voie cu cainele, piste de biciclit si alergat etc etc etc. Toate cu o priveliste de zile mari.

Am pornit din Fisherman Wharf

Si niste ramasite din trecut

La plimbare prin parc

O bine meritata pauza

Hai ca mai am putin


Am mai vazut fotografii vechi cu primul aeroport- super interesant




Aproape am ajuns

Si sa ne pornim sa traversam

Vazut de pe cealalta parte

In departare orasul de unde tocmai am venit pe jos

Prin Golden gate trec de toate : de la windsurfers la vase imense


Wednesday, June 8, 2016

Croaziera San Francisco Bay

Cable car-ul luat de la Powell Station m-a lasat fix langa Fisherman Wharf asa ca am pornit sa vad cam ce e de manca/baut/vazut etc prin zona. 

Nu am ajuns insa prea departe pentru ca am dat nas in nas cu niste ghisee care vindeau bilete la croaziere prin San Francisco Bay. 

Iar cu mine nu trebuie sa depui mult efort de convingere cand vine vorba de plimbari cu barca. E punctul meu slab. Nu prea am succes la spus "nu" cand vine vorba de asa ceva si fix asta s-a intamplat si acum. M-am infiintat la ghiseu si am luat bilet pentru o croaziera care iti arata cam tot ce e important prin zona.

Daca ar fi sa aleg un singur lucru de facut in San Francisco asta ar fi ce as alege. Mi-a placut foarte mult si privelistile sunt foarte foarte frumoase.

Si cateva "curiozitati" invatate pe croaziera:
  • California (al treilea stat ca marime din USA) a devenit parte din USA abia in 1848 dupa razboiul Mexicano-American. Deci cu doar 150 de ani in urma California era parte din Mexic. Sa il invete cineva nitica istorie si pe Trump...
  • De ce si-au dorit americanii atat de mult California? Pai tot pe la 1848 s-a descopertit o chestie interesanta in Coloma (California). Cum ce? Aur, bre. Si apoi a inceput  "gold rush"-ul si San Francisco s-a schimbat cat ai clipi dintr-un orasel prafuit de 500 de locuitori (in 1847) intr-unul de 150000 locuitori (in 1870). And the rest is history...
  • Golden gate este numele stramtorii dintre San Francisco bay si Oceanul Pacific. Numele nu are nimic in comun cu "golden rush" ci vine de la Golden Horn (in Istanbul).
  • Vasele spaniole au reusit sa se plimbe prin zona fara sa vada stramtoarea Golden gate pentru  225 de ani. Impresionant nu? A fost descoperita abia la 1769.

Si acum fotografiile evident:


Barca de plimbare

Plecand din Fisherman Wharf

Un muzeu militar

Vedere spre SF
 
Cu strazile lui abrupte
Nu ar fi SF fara Golden Gate Bridge




Sau Alcatraz

Si inca un pod - Bay Bridge


Coit Tower
Downtown


Monday, June 6, 2016

San Francisco - The cable cars

Am stat in San Francisco pentru o saptamana insa doar doua zile si jumatate am putut sa ma plimb ca turist. Ceea ce nu a fost deloc suficient. Abia daca mi-a dat sansa sa periez suprafata lucrurilor de vizitat si as mai fi avut nevoie de multe alte zile ca sa apuc sa vad tot ce mi-as fi dorit. Insa o luam ca pe o introducere. Mi-a placut orasul foarte mult asa ca cine stie poate ca undeva candva intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat ma voi intoarce cu "my better half".

Initial ma gandeam sa fac un top al locatiilor insa cum mi-a placut mai tot ce am vazut o sa le prezint cronologic.

Prima zi am inceput-o mult prea tarziu fata de cum ar fi trebuit. Dupa experienta cu alergatul am decis ca nu are rost sa pornesc cu noaptea in cap asa ca era deja 09.00 cand am iesit din hotel.  Deloc o idee buna cum veti vedea mai jos. Deci sa nu faceti greseala mea.

Primul lucru pe lista: The cable cars

Hotelul meu era la doi pasi de Powell Station si planul era sa ajung la Fisherman's Wharf deci un prilej perfect sa merg cu celebrele "cable cars" din San Francisco. 

Primele cable cars au aparut in San Francisco pe la 1873 cand au inlocuit tramvaiele trase de cai. Au fost atat de populare incat pe la 1890 erau deja 23 de linii separate care brazdau orasul. In ziua de astazi am mai ramas doar trei linii si ele sunt aproape exclusiv turistice. Exista metode mult mai eficiente de a strabate aceeasi distanta insa nu sunt nicidecum la fel de boeme si pline de povesti si istorie precum cable car-urile. 

Si daca ajungi, asa ca mine, sa te plimbi cu ele intr-o duminica la 09.30 o sa intelegi cam cat de populare sunt acum printre turisti. Pentru aproape o ora si jumatate am stat frumusel la coada si am admirat cam cat de "boeme" sunt. In fata mea un chinez se minuna cat de ineficient este tot sistemul. Iar eu ma gandeam ca daca ai fi avut aceeasi ineficienta in China la 600 de milioane de turisti anual cati au ei cred ca descopereai intelesul notiunii de "eternitate". 

Pana mi-a venit randul sa ma urc in el, deja imi trecuse orice chef de plimbare. Eram mai morocanoasa decat Morocanosul. Dar nu degeaba Hollywood este in USA. Fac oamenii astia un show din absolut orice nimic. Orice chestie cat de mica si nesemnificativa este transformata in "cea mai nemaipomenita atractie din lume". Lasand de o parte atractiile in sine, ceea ce face toti banii sunt oamenii care lucreaza la atractiile alea si iti transforma cu totul vizita. Or fi chinezii eficienti dar nimic nu se compara cu show-ul american. 

Desi pornisem cu stangul si imi pierdusem orice entuziasm, cei doi angajati care conduceau "cable car"-ul m-am facut sa rad in hohote si sa ma bucur ca un copil mic intr-un parc de distractii. Au vorbit continuu. Au facut glume. Ne-au spus povesti. Au intrebat lumea cum ii cheama si de unde vin. Au mai facut iar glume. Vorbeau cu oamenii de pe trotuar. Era mai mult un spectacol de "stand up comedy" decat o plimbare cu tramvaiul. La fiecare curba sau deal sau vale ne pregateau de ceea ce urmeaza si toata lumea radea si aplauda si striga mai ceva ca intr-un roller coaster. 

O activitate care nu avea deloc potential sa fie amuzanta si de tinut minte a fost transformata de doi oameni cu simtul umorului in ceva ce voi recomada tuturor.

Ce nu recomand este insa statul la coada. Ori porniti foarte devreme dimineata de la Union Square ori sfatul meu este sa il luati in sens invers decat "gloata". Adica dimineata nu asteptati la Powell Station ci mergeti dinspre Fisherman Wharf spre Powell pentru ca este gol gol gol. 

Pretul pentru o singura calatorie este 7 dolari. Extrem de scump, parerea mea, dar asta e SUA. Daca aveti insa curaj sa folositi transportul in comun, este mult mai avantajos sa cumparati un abonament Muni Pass care poate fi folosit pentru cable cars, streetcars, autobuze etc. Nu poate fi folosit pe BART. Pretul este 20 de dolari pentru o zi, 31 dolari pentru 3 zile sau 40 de dolari pentru 7 zile. Eu am mers poe varianta de o saptamana insa am gresit pentru ca daca m-as fi informat corect as fi ales varianta City pass.

Un City Pass contine abonamentul Muni pe o saptamana, intrarea la California Academy of Science, o croaziera de o ora, Exploratorium sau Yong Museum si Aquarium of the Bay sau Monterey bay Aquarium. Pretul este 94 dolari dar valoarea cumulata pentru vizite este 174.85 dolari deci foarte convenabil daca chiar vreti sa vizitati tot din lista. 

Un filmulet cu sosirea in Powell Station:



Si unul cand intoarce:


Si cateva fotografii cu strazile "plate" din San Francisco vazute din Cable car: