Friday, May 13, 2016

Ce mi-a placut prin Marrakech?

Sa ma plimb (care e sinonim in cazul asta cu pierd) prin medina

Daca o sa calatoriti prin orasele din Maroc  este imposibil sa nu auziti de medina si souk. 

Medina reprezinta partea veche a unui oras, uneori inconjurata de ziduri ca in Marrakech si Fes si impartita in Quartiers. Un amalgam de strazi inguste si serpuitoare care au ca singura certitudine faptul ca mai devreme sau mai tarziu te vei pierde. Dar nici o problema ca tocmai asta e farmecul lor.

Viata oamenilor din medina se invarte vrei nu vrei in jurul a cinci locuri publice foarte importante (si care se gasesc obligaoriu in fiecare Quartiers): moschea, hammam-ul (baia publica), cuptorul de paine comun unde isi coace toata lumea in fiecare dimineata painea, madrasa (scoala coranica) si fantana publica. Unele dintre ele sunt atat de frumoase incat e o placere se le descoperi din intamplare sau nu in plimbarile tale aiurea pe strazi.
Souks sunt pietele traditionale si care sunt de cele mai multe ori impartite pe categorii: mancare, condimente, lucratori in metal, pielarie etc etc etc.

Am batut strazile din medina Marrkech-ului pentru cateva zile in sir si nici un moment nu m-am plictisit. Si cel mai bine este sa nu ai o tinta clara catre care sa te indrepti ci sa te lasi purtat la stanga sau la dreapta doar de primul instinct. Vei descoperi tot felul de lucruri interesante si vei reusi sa scapi (daca ai noroc) de miile de tarabe pentru turisti care vand fix acelasi lucru.

Probabil cea mai simpatica locatie descoperita din intamplare a fost souk-ul unde se vopseau si se vindeau sculurile de lana (habar am daca asta e regionalism sau nu). La cat de colorat este Marocul, zona asta a fost cea mai colorata vazuta pana atunci. 

Ceva de cumparat?

E destul de colorat?

Pe la fierarie...

Mai devreme sau mai tarziu tot ajungi in piata

Cu personajele ei inspaimantatoare

Un melc?

Mai bine un suc proaspat

Maison de la Photografie 

De departe locul meu preferat in Marrakech. 
In avion spre Marrakech, citeam lista cu obiective turistice si am stiut imediat ca trebuie sa vizitez locul asta. Dar tot imediat am stiut ca Cipri ma fi un fel de Roadrunner la o astfel de vizita. Asa ca am profitat si am mers intr-o zi cand el inca mai alerga de nebun prin desert. Am vizitat in ritmul meu si bine am facut. pentru ca e un loc magic. 

E asa de interesant sa vezi fotografii de acum 100 de ani si sa observi ca nimic sau ca totul s-a schimbat. Era o fotografie de la 1900 cu piata Jmaa el Fna care la fel de bine ar fi putut fi facuta acum. aceeasi oameni cu maimute si serpi, aceeasi muzicanti, aceeasi acrobati etc etc etc. Doar turistii difera. 

La celalalt pol era o  fotagrafia cu Grand Socco in Tangier care arata un camp gol si vreo cativa magari. Deloc ce vazusem noi cu o zi inainte.

Si cireasa de pe tort este cafeneaua de pe terasa cladirii. Chiar si numai pentru vederea asta si tot as fi platit biletul la muzeu.

O cafea si o priveliste


Madrasa Ben Youssef

Intr-un oras in care majoritatea obiectivelor turistice cu plata (gen Muzeul Marrakesh-ului) mi s-a parut o mare teapa, madrasa Ben Youssef este o exceptie extrem de placuta. O arhitectura absolut impresionanta.





Curtile interioare

Ziceam mai sus ca majoritatea muzeelor mi s-au parut dezamagitoare. Si asta in primul rand pentru ca nu contineau mai nimic. Din cand in cand mai gaseai cate o opera de arta moderna dar asta in nici un caz nu facea lucrurile mai bune. Intrai, te plimbai prin cateva camere goala si gata vizita. Bazat pe asta primul impuls ar fi sa va zic sa nu vizitati mai nimic prin interior. Dar nu e in intregime asa. Pentru ca pe cat de plictisitoare sunt interioarele pe atat de simpatice sunt curtile interioare. Si atat de linistite incat zici ca esti in mijlocul desertului nu intr-un oras nebun-nebun.











Gradinile Majorelle

As fi nedreapta sa nu le trec pe lista insa mi se par victime ale propriei celebritati. Si prea glomerate. Insa ce nu as rata in nici un caz este Muzeul Berber la care din pacate ajungi doar dupa ce ai platit intrarea la gradini. Insa daca ajungeti nu uitati de el. S-ar putea sa va placa mai mult decat gradina. Cel putin asa a fost in cazul meu.
 






No comments:

Post a Comment