Thursday, February 14, 2019

Gradina lui Monet din Giverny

In 2005 ajungeam pentru prima data in Paris. 
Si tot atunci descopeream singurul muzeu de arta care mi-a placut (asta pana am ajuns la The Met).
Imi aduc aminte vizita de la Muzeul Orsay de parca ar fi fost ieri.
Imi aduc aminte primii pasi facuti in ceea ce fusese candva Gara Orsay.
Imi aduc aminte cum am admirat Sena prin ceasul cel mare. Cei ce au vizitat muzeul stiu sigur la ce ma refer.
Dar cel mai mult imi aduc aminte cum a fost sa vad pentru prima data in viata mea, pe viu, picturile impresioniste.
Camera dupa camera de van Gogh, Renoir, Manet, Monet, Cezanne...
Eu nu stiu mai nimic despre arta si de obicei trecerea printr-un muzeu de arta este o cursa de "100 de metri tablouri". Dar la Orsay as fi stat o vesnicie. Mi se pare ca picturile impresioniste creaza o stare de bine.
Si desi evam un buget atat de limitat incat abia ne permiteam biletele la muzeu, cand am plecat de la Orsay am cumparat doua reproduceri care au stat in ultimii ani agatate acasa pe perete:  Balerina lui  Degas si una dintre variantele Podului Japonez de Monet.



Cativa ani mai tarziu am descoperit ca celebrele picturi ale lui Monet cu Podul Japonez, cu nuferii si cu gradina de flori in general, nu sunt aievea.

Gradina chiar exista si este locul unde Monet a locuit din 1883 pana in 1926 cand a murit.

In ultimii ani a aparut un film care se petrece in picturile lui van Gogh si este chiar si o expozitie speciala care te plaseaza virtual in picturile lui van Gogh. Insa daca vrei cu adevarat sa fii teleportat intr-un tablou impresionist atunci gradina de la Giverny este de departe cea mai interesanta experienta.

De la Podul Japonez pe care il stim cu totii pana la picturi mai putin cunoscute, gradina este un tablou viu. De fapt, o sa observati in dreptul straturilor cu flori si poze cu tabloul caruia corespund.

In cazul in care va hotarati sa iesiti o zi din Paris, eu va recomand din toata inima sa mergeti la Giverny. Gasiti aici toate informatiile pentru a planui o vizita. 

Si acum fotografiile care, trebuie sa recunosc, nu sunt la fel de impresionante ca tablourile:














No comments:

Post a Comment